[ivcs]
Type: article
Parent page: Skog
[/ivcs]

Man ser dem överallt. Trottoarer, landsvägar, parker och gymparker och gym är fulla av de hurtiga löparna som tränar för fullt inför nästa millopp, halvmarathon eller ultramarathon. Visst är det fantastiskt att så många hittat till löpningen? Det finns dock ytterligare en nivå att förhöja den redan underbara löpupplevelsen. Att löpa på asfalt kan i längden bli tröttsamt och öka risken för skador. Det är därför alla löpintresserade borde ge sig ut i våra fina skogar. Nog finns det gott om grusvägar och elljusspår, men vill man få maximal naturupplevelse är det riktig traillöpning man bör prova.

Traillöpning innebär att man inte behöver följa någon väg eller stig, man kan i princip springa var som helst i skogen. Kanske börjar man på en grusväg och svänger så småningom av på en liten djurstig. Därefter kan man springa över en myr eller berghäll, men man får räkna med att det kommer kännas rejält i benen. Stark kupering är ett vanligt förekommande inslag vid traillöpning så man bör släppa sina normala kilometertider och bara ge sig hän åt att njuta av skogen. Det finns egentligen inga begränsningar för hur en trailrunda kan gå. Det fina är att du bestämmer helt själv om du vill springa i mossan mellan träden eller uppför bergskammen i skogsgläntan.

Du kommer märka att det kräver ett annat fokus att springa i skogen. Stenar, rötter och bäckar gör att man får ta kortare och fler steg för att inte snubbla. Det gör å andra sidan att tiden fortlöper utan att man märker det. Att parera steg mellan stockar och sten gör att man kommer otroligt nära naturen, vilket gör att tid och rum upphör att existera.

Det är inte nödvändigt med speciella skor, men man kan såklart införskaffa specifika trailskor, vilket lämpar sig bra då underlaget kan vara halt och rörligt. Låt det dock inte bli ett hinder utan ta dina vanliga löparskor och ge dig ut i skogen.